Istražujemo nasljeđe Hitchcockova klasika i gledamo nove filmove Andreja Korovljeva i Ognjena Sviličića
Ožujak u kinu Kinoteka posvećen je 60. obljetnici Psiha Alfreda Hitchcocka, prijelomnom djelu u povijesti sedme umjetnosti. Program je podijeljen u tri tematske linije, od kojih će se svaka referirati na jednu inovaciju koju je ovaj Hitchcockov klasik unio u način na koji razumijemo film i svijet.Psiho je prvi studijski film koji je pokazao da zlo ne vreba iz gotičkih dvoraca, maglovitih šumaraka ili svemirskih prostranstava, nego se nalazi u susjedstvu, u obitelji te u samome čovjeku. U prvoj programskoj cjelini Svi ponekad poludimo stoga ćemo se prisjetiti eksplozija ludila u svakodnevnom životu, proizašlih iz Hitchcockova reza. Tjedan počinjemo s Ubojitom, urnebesno zabavnim rip-offom Psiha u režiji velikog hollywoodskog šaljivdžije Williama Castlea. Kao što je bio slučaj s mnogim Castleovim filmovima i ovaj je imao posebnost smišljenu u promotivne svrhe – “pauzu za strah” koja je omogućavala strašljivcima da ostvare povrat novca. Nešto slično u utorak očekuje i posjetitelje kina Kinoteka: prije projekcije filma dijelit će se potvrde za sve one koje je previše strah da film pogledaju do kraja, a posebno mjesto čekat će ih u improviziranom “kutku za kukavice”.
Tjedan nastavljamo s Kolekcionarom Williama Wylera, jednim od najboljih psiholoških trilera svih vremena, o skupljaču leptira koji u svome podrumu zatoči djevojku u koju je zaljubljen. Nagrađena na Festivalu u Cannesu za najboljeg glumca i glumicu (Terence Stamp, Samantha Eggar) te nominirana za tri Oscara, ova inteligentna, kompleksna i nevjerojatno napeta studija opsesije utjecala je na niz filmova i autora, od Almodóvarova Veži me (1989) do Demmeova Kad jaganjci utihnu (1991).
Da posljedice Batesova mahnitanja nožem sežu i do naših prostora pokazuje i Već viđeno, politički slasher Gorana Markovića o učitelju klavira s potisnutom traumom, koja dolazi po svoju nasilnu naplatu. Po mnogima jedan od najboljih srpskih filmova jugoslavenskog razdoblja iz 1980-ih, ovu sjajnu posvetu Hitchcocku i Chabrolu s nadahnutim nastupima Mustafe Nadarevića i Anice Dobra prikazujemo s 35mm kopije u suradnji s Arhivom Jugoslavenske kinoteke i Ambasadom Republike Srbije u Zagrebu.
U petak gledamo ozloglašeni remake Psiha iz 1998. godine, u kojem je Gus Van Sant preradio Hitchcockov film kadar po kadar, s Anne Heche i Vinceom Vaughnom u glavnim ulogama. Je li riječ o neuspjelom pokušaju eksploatacije poznatog predloška u desetljeću kojim su žarili erotski trileri i tinejdžerski slasheri ili pak o zanimljivom pop-art eksperimentu, koja Hitchcockov predložak prebacuje u sadašnji trenutak? Dođite i provjerite, na 35mm projekciji ostvarenoj u suradnji s Hrvatskim državnim arhivom.
Tjedan zaključujemo s Kad jaganjci utihnu Jonathana Demmea, koji je – baš kao i Hitchockov Psiho te Hooperov Teksaški masakr motornom pilom (1974) – inspiriran serijskim ubojicom Edom Geinom. Temeljen na bestselleru Roberta Harrisa, priča o mladoj agentici FBI-ja koja mora surađivati s osuđenim psihopatom kako bi uhvatila okrutnog serijskog ubojicu i trideset godina nakon premijere izaziva žmarce, a u popularnu kulturu uvela je i psihopata s najistančanijim ukusom – Hannibala Lectera. Nagrađen Oscarima za film, režiju, adaptirani scenarij te Jodie Foster i Anthonyja Hopkinsa u glavnim ulogama, Kad jaganjci utihnu jedan je od najboljih – i najstrašnijih – filmova 1990-ih.
Noviteti: Tusta i Glas
Od ostalih noviteta ne propustite provokativnu satiru Glas, novi film istaknutog redatelja i scenarista Ognjena Sviličića, koji tematizira duhovnost, organiziranu religiju i slobodu izbora, a nastavljamo prikazivati dva izrazito popularna filma: Parazita Bonga Joon-hoa i Medenu zemlju Tamare Kotevske i Ljubomira Stefanova.Na subotnjoj matineji za naše najmlađe posjetitelje pripremili smo Polarnu avanturu Aarona Woodleya, krznatu animiranu avanturu koja pokazuje da nitko nije premalen za velike pustolovine. Film prikazujemo sinkroniziran na hrvatski jezik.